Při rozhodování o tom, zda a kdy lakovat vaše auto nebo jeho díly, je třeba zvážit několik faktorů. Lakování totiž není vždy nezbytné a v některých případech může být dokonce nevhodné, neekonomické nebo nějak kontraproduktivní.
Lakování auta se doporučuje, pokud auto trpí nedokonalostmi typu škrábance, odřeniny či malá místa s korozí nebo oškřením laku. Tehdy může nejen zlepšit vzhled vozu, ale zároveň poskytne ochranu před dalším poškozením. U starších aut, kde je původní lak již oslaben, může nová vrstva laku prodloužit životnost karoserie.
Naopak, lakování se nevyplatí v případě, kdy je vozidlo příliš poškozeno a další investice do něj by nebyly opodstatněné nebo by byly příliš vysoké.
Pokud je hodnota vozidla nižší, než náklady na lakování, je samozřejmě lakování ekonomický nesmysl. U vozidel s vysokou historickou hodnotou nebo u veteránů byste měli také zvážit, zda lakování nepoškodí jejich autentičnost a unikátní prvky.
V případě, že poškození auta je mimořádně rozsáhlé, jako například vážná koroze nebo deformace karoserie po nehodě, může být lakování dokonce kontraproduktivní. V těchto případech je nejlepší obrátit se na profesionály, kteří posoudí, zda je oprava možná nebo ekonomicky výhodná vzhledem k rozsahu poškození.
Pokud se již pro lakování rozhodnete, nezapomeňte na důkladnou přípravu před ním a péči po něm, včetně dlouhodobé údržby. Před zahájením je klíčové auto kompletní vyčistit, úvrch musí být zbaven všech nečistot, prachu, mastnoty i starého laku. Pro tyto účely existují speciální odmašťovací prostředky a čistící přípravky.
Dalším nezbytným krokem je odstranění staré vrstvy laku a případné rzi. Ideální je k tomu použít brusný papír nebo elektrickou brusku, které vám pomohou dosáhnout téměř dokonale hladkého povrchu. Po jeho vybroušení nezapomeňte na očištění.
Následně přichází na řadu maskování. K tomu se používají maskovací pásky, které ochrání ostatní díly, okna nebo světla, která nechcete lakovat.
Samotné lakování začíná aplikací základní vrstvy, která pomáhá zlepšit trvanlivost konečné vrstvy laku. Po nanášení základní vrstvy následuje vrchní vrstva laku, která dává barvu a lesk. Tento krok vyžaduje přesné techniky stříkání a rovnoměrné pokrytí povrchu, aby se předešlo šmouhám, bublinám nebo různým odstínům.
Po skončení lakování dbejte na dostatečné vytvrzení nového laku. Auto by mělo zůstat v suchém a teplém prostředí bez většího proudění vzduchu. Takto lak nejlépe vyschne a vytvrdne. Po vytvrzení doporučujeme aplikovat ochranný vosk.
Rozhodnete-li se pro lakování auta doma, vždy používejte profesionální produkty. Výběr správných nástrojů a materiálů výrazně ovlivňuje kvalitu a životnost lakované vrstvy. Základním nástrojem, který byste měli mít po ruce, je kvalitní lakovací pistole, například model Amio PT-10 , který využívá technologii HVLP.
Za touto zkratkou se skrývá High Volume Low Pressure, což znamená, že pracuje při nižším tlaku, šetří až 30 % objemu barvy a má nastavitelný proud.
Pro vyplnění větších nerovností a prasklin, ať už jsou to škrábance nebo menší poškození je ideální přípravek Dinitrol 6010 Super Soft . Tento tmel se nanáší jednoduše, je měkký na zpracování a po vytvrzení dostatečně pevný na lakování.
Pro samotné lakování pak u nás najdete různé druhy barev a laků, od základních, přes báze do metalíz nebo dvousložkových barev. Ty poslední poskytují karoserii výraznou odolnost vůči vysokým teplotám, korozi, chemikáliím a olejům. Dobrým příkladem je HB Body Autoemail 100 , například ve žluté verzi a objemu 3,75 litru.
Použití produktů takové kvality je jistotou, že vaše lakování bude mít dlouhotrvající účinek a 100 % vizuální hodnotu. Dvousložkové barvy jsou rychleschnoucí, založené na akrylové pryskyřici, s vysokým leskem a v komplexní nabídce odstínů.
Samozřejmě, jsou situace, kdy lakování auta doma není nejlepší volba a naopak, doporučuje se svěřit tento úkol odborníkům v servisu. Jedním z hlavních faktorů, které o tom rozhodují, je rozsah poškození do hloubky nebo velikosti.
Při rozsáhlém poškození, jako jsou velká rezavá místa, hluboké škrábance nebo deformace karoserie po dopravní nehodě, je domácí lakování neúčinné nebo dokonce riskantní. Odborný servis naopak disponuje speciálními nástroji a technologiemi pro efektivní opravy a přípravu povrchu, což zaručuje, že lakování bude trvanlivé.
Náklady na profesionální lakování sice na první pohled jsou vyšší, ale odrážejí použité materiály a rozsah práce. Cena lakování jednotlivých částí vozu, jako jsou nárazníky, kapoty nebo dveře, se pohybuje od stovek do několika tisíc Eur.
Například lakování jedních dveří se pohybuje v částkách kolem 100 Eur, lakování nárazníku je v částkách kolem 300 Eur a lakování celé kapoty může stát také kolem 300 Eur. Nejvíce samozřejmě stojí komplexní lakování celého vozu, kde cena může dosáhnout částky od 3.000 Eur až do 10.000 Eur v závislosti na karoserii.
Platí však, že při rozhodování o tom, zda lakovat auto doma nebo v servisu, nedívejte pouze na finance, ale zejména na kvalitu laku a dlouhodobý výsledek!
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 30.10.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024